U maakt gebruik van een mobiel device.
Wilt u gebruik maken van onze mobiele website?

mobile website   Desktop versie

Directeur Flexpoint pleit voor overkoepelende HR-dienst bij overheid

Joël Stockmans, algemeen directeur van HR-dienstverlener Flexpoint België, pleit voor HR shared services. Dat doet hij in een opiniestuk naar aanleiding van het door de Vlaamse Regering goedgekeurde decreet dat uitzendbaarheid in de openbare sector regelt (5 mei 2017). Stockmans wil een overkoepelende HR-
dienst die over de gemeentegrenzen optreedt als een shared service center. “Want in hoeverre zijn lokale besturen voldoende uitgerust en beschikken ze over de nodige competenties om hieraan tegemoet te komen?" vraagt hij zich af. Het volledige stuk lees je hier.

Overheid en interim: op naar een geslaagd huwelijk!

Een gevoel van opluchting overheerste toen ik afgelopen vrijdag van een Federgon-medewerker te horen kreeg dat het eindelijk zover is. Na jarenlange onderhandelingen hebben de Vlaamse regeringspartijen een consensus gevonden om uitzendarbeid ook toe te laten bij de Vlaamse overheid en de lokale besturen. Iets waar onze beroepsfederatie al jaren achterstaat. Maar waar overheidsvakbonden zich lange tijd tegen hebben verzet. Voor hen is de overheid een plaats waar werknemers een vaste job krijgen, en dus niet interim in dienst kunnen zijn.

Eindelijk witte rook

Ettelijke jaren heeft het dus geduurd om als uitzendbedrijf ook aan de bak te komen bij de vele overheidsdiensten die ons land rijk is. In een professionele context, die smeekt om vernieuwing en flexibilisering, stel ik mij toch wel vragen over het traject dat dit dossier heeft afgelegd. Of is het de complexe structuur van ons land die hierin nog steeds bepalend is? Betreurenswaardig, zeker als je beseft dat in een disruptieve economie ook een overheid hieraan niet ontsnapt, wel integendeel. Ook op HR-vlak. Waar wachten ze dan nog op?

Interim als hefboom voor verdere professionalisering

Het mogelijk maken van uitzendarbeid in de openbare sector betekent een grote opportuniteit. Deze beslissing zorgt er immers voor dat overheidsdiensten het flexibele karakter van hun organisatie verder kunnen versterken zodat ze adequaat kunnen inspelen op snel wijzigende omstandigheden. Zo kunnen zij dit instrument gebruiken in de ontwikkeling en uitrol van een modern HR-beleid, noodzakelijk om hun organisatie future-proof te maken. Anderzijds werkt dit drempelverlagend voor werkzoekenden en geïnteresseerden in een job bij de overheid. Uitzendwerk zorgt ervoor dat kandidaten gemakkelijker toegang krijgen tot opdrachten bij de overheid en dat de overheid over een ruimer arbeidsmarktpotentieel zal beschikken. Iedereen winnaar!

HR shared services

In de ‘war for talent’ is het voor een openbaar bestuur niet evident om nog de geschikte of beschikbare talenten aan te trekken. De troeven van weleer - goed loon, statuut en werkzekerheid - hebben nauwelijks nog effect op de kandidaten. De huidige werkzoekenden zijn meer dan ooit op zoek naar een innovatieve arbeidsorganisatie die inspeelt op flexibiliteit en vrijheid. Maar ook op een waardegedreven organisatie die uitgaat van verantwoordelijkheid geven en nemen en hen een antwoord geeft op de waaromvraag. In deze (nieuwe) context is het ook voor een overheid een enorme uitdaging om de juiste antwoorden te vinden. Ik vraag me daarom af in hoeverre lokale besturen voldoende uitgerust zijn en over de nodige competenties beschikken om hieraan tegemoet te komen. De vraag stellen lijkt me overbodig en ook op dit vlak dringt schaalvergroting zich op. Waarom geen overkoepelende HR-dienst uitbouwen die als shared service center voor verschillende openbare diensten optreedt, zelfs over de gemeentegrenzen heen. Een brug te ver, hoor ik velen al zeggen, maar soms moet je de oplossingen niet te ver gaan zoeken. We staan met vele HR-specialisten klaar om hierbij te helpen, want het is onze ambitie om van deze nieuwe regelgeving een geslaagd huwelijk te maken!

Geplaatst op: 19-05-2017

> Meer nieuws

cookie beleid meer informatie   OK